THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

About Me

My photo
He Walk Among Us, But He's Not One Of Us

December 15, 2010

1Malaysia- The B-Side Story


Kali ni aku betui2 akan tulih dlm bahasa Melayu. Series. Ok, penah dengaq konsep 1Malaysia? Sapa xpenah dengaq baek, nyah dari Malaysia pi pindah dok tempat laen okay? Tolak tepi suma politik2, xkesah sama ada anda pangkah nama2 cabangan parti, kerajaan atau tidak, konsep 1Malaysia sudah jadik sebati dalam kehidupan seharian rakyat Malaysia. Tak kira di mana, tak kira apa masa, konsep 1Malaysia acapkali jadik sebutan dan buah mulut orang Malaysia. Walaupun tidak dipraktikkan secara menyeluruh, tetapi sekurang-kurangnya orang tetap tau apa tu 1Malaysia.

Apa contoh terbaik 1Malaysia? Kalau ikut apa yang digariskan oleh Najib, 1Malaysia ialah konsep dimana semua rakyat Malaysia, berkongsi negara Malaysia bawah satu rumpun yang sama dalam keadaan harmoni dah hidup tanpa prejudis antara satu sama lain. Contoh paling ringkas ialah, ambil satu salah jenis kedai makan, Mamak atau Kopitiam. Kita boleh lihat sendri bagaimana suma penduduk Malaysia, tak kira bangsa atau kaum suma makan dan lepak di Mamak atau Kopitiam. Mungkin jarang untuk kita lihat penduduk Malaysia yang berlainan bangsa lepak sekali pekena teh tarik sama2 tapi masih ada sesetengah yang boleh dibanggakan. Koman2 ada la kan.

Bagi aku, contoh terbaik perlaksanaa konsep 1Malaysia berlaku yang aku tengok depan mata aku sendiri 2 3 hari lepas. Aku baru balik keja dan aku pi Shell nak isi minyak moto kapcai aku. Dah abih isi aku blah r dari situ. Dekat simpang ada satu lori tengah jalan stret dan satu keta Camry rasanya tengah nak kluaq simpang tu. Selamba rock lori tu lori tu jalan stret ja laju dan hampir langgaq keta Camry tu. Dua dua kenderaan berhenti serta merta. Ini adalah apa yang dua2 pihak sembang. Aku ble dengaq dengan clear sebab aku ada depan tu.

Camry: Xda Tengok Ka?
Lori: Sorry2.
Camry- Puki, Bawak Elok2 La!

Apa yang special sangat depa dok sembang yang ada kaitan dengan 1Malaysia? Okay, orang yang bawak lori tu India, yang bawak Camry tu Cina. Perbualan mereka dalam bahasa Melayu, dah orang Cina tersebut guna perkataan "PUKI". Seriesly, aku jarang dengaq Cina maki guna puki. Standed makian yang akan seorang Cina katakan biasanya, LANCAU atau CIBAI. betul x? Tapi Cina tu guna perkataan puki, kata makian yang feymes dikalangan orang Melayu. Apa yang spesel lagi pasai pertelingkahan depa ialah depa gaduh dalam bahasa melayu. Mana nak jumpa org India ngan Cina sembang dalam bahasa Melayu tol x? Itu, adalah contoh paling sempurna di mana konsep 1Malaysia dipraktikkan. Situasi dimana 2 berlainan bangsa bertembung dalam satu pertelingkahan tetapi masih menggunakan bahasa kebangsaan dan menggunakan bahasa makian kebangsaan. Itu, 1Malaysia.

Panggil aku kurang ajar tetapi itulah realiti sebenar penduduk Malaysia.


p/s- Akhirlah, berjaya jugak aku tulih dalam bahasa Melayu tanpa ayat2 yang skema. Maybe ada sesetengah ayat yang ala2 skema, tapi ble la kan? hahaha. Peace out!

2 Spits On My Face:

Anonymous said...

huhuhu... berani ang ni... tp btoi la aku pn tgk... realiti mmg cm 2... tp still x semua cm 2... tp byk r cm 2.... tp aku pn nk blah dlu...

aCe+ said...

mekasih, aku tulih aku yg aku experience ja.hahah

Blog Archive