THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

About Me

My photo
He Walk Among Us, But He's Not One Of Us

December 12, 2008

Journey To The Center Of Mind

KADANG2
kita terlalu asyik enjoy dengan hidup yang baru ditempuhi sampai terlupa apa yang kita harungi untuk sampai ke aras yang membawa kita ke puncak..onak duri,suka duka, pahit manis yang dialami sebelum ini bagaikan terhapus sekelip mata tanpa diduga kerana kita sudah bebas dari kekangan masalah yang merumitkan keadaan..jangan sampai nanti suatu hari, kita jatuh tergolek dan tidak mampu bangun semula kerana kita sudah lupa bagaimana hendak mengharunginya..bak kata Zul kepada Puteri (Puteri Impian 1)-"Jangan Terbang Terlalu Tinggi, Kalau Jatuh Kita Akan Parah"..

KADANG2
Kita terlupa asal usul kita kerana terlalu ghairah mempelajari ilmu dan adat orang lain..bahasa orang lain..jati diri kita dikikis sedikit demi sedikit dan dipenuhi dengan gaya yang baru yang kita rasa lebih selesa dan senang untuk dipraktikkan.asal usul, adat istiadat yang dijunjung kemas oleh nenek moyang kita dilupakan begitu sahaja hanya kerana mentaliti kita sudah dikongkong dengan tangan halimunan yang membuat kita alpa.susah,payah, membebankan kaat orang muda masa kini jka ditanya tentang adat2 yang perlu disanjung.. bak kata Che Det- "Melayu Mudah Lupa"..

KADANG2
kita menyayangi orang luar lebih dari yang sepatutnya, lebih dari kita sayang darah daging kita sendiri..teman istimewa dihati di tatang bagai minyak yang penuh, ibubapa yg bersusah payah membesarkan kita dari sekecil tapak tangan sehingga besar panjang jarang ditegur, malah berjumpa pun payah..SMS dikirim pada "Si Dia" seribu sehari, kepada orang tua, seminggu sekali tampak mustahil..hormat entah berlepas kemana, budi bahasa terbang melayang.inikah kita..jangan lupa kata pepatah-"Syurga Anak Di Bawah Tapak Kaki Ibu"..


p/s-hanya memperingati agarr kita tidak hanyut lebih jauh..khas buat semua yang sudi membaca.tiada kena mengena dengan yang hidup @ yang sudah meninggal dunia..

8 Spits On My Face:

hannah joe said...

ingt journet to the center of the earth.
haha..
btw..ya..manusia mmg camtu..
sbnrnya..manusia ni sndri xtahu dri mmg unpredictable.

Fairuzzi said...

cm nak menangis plak lepas baca...
huhuhu...
rasa insaf tros...
:P

aCe+ said...

-hanna j-yup..amat setuju..ntah napa tah buh tajuk cmtu..he3

aCe+ said...

fairuzzi-he3..aku pun time insaf tulih

nadhsamuel said...

I’m heading home. Home sweet home.
Do not postpone joy. Laugh and celebrate now!
What a nice thought especially number 3. I do not have a boyfriend so I’m not kind of person~ I will stand alone, but thank you that I am not alone. You always with me, god. I always ask GOD to bless my parents for raising and training me. Always be with them. Always remind them how much I love them, even I may not always show it.
For number 1 and 2, I hate to be labeled as Malaysian. I always keep my mouth shut up when peoples asking me where I am come from. But sometimes they did not realized until I opened my mouth saying that I’m Malaysian, since I have a bit good and comfortable with European accent. (I am not as good as yours). I realize that eventually I would be able to accept that I am Malaysian not European. Hence, there are so many reasons why I denied it. I do not want to boost up myself because it may be hated to others. Sharing is caring.
Today I will treat others as I wish to be treated. I will practice the golden rule~
So watch my step, use my head. Make the most of every chance I get. These are desperate times.

LotsOfLove said...

"..tiada kena mengena dengan yang hidup @ yang sudah meninggal dunia.."

LotsOfLove kater..
hal2 tue memang ader kena mengena dengan yang hidup n yang telah meninggal dunia.. hehe..

sedarnyer akue..
tetiba tersentuh.. selalu manusia camtu kan?
insaf ar kita.. cian family kat kg..

aCe+ said...

LotsOfLove-betull.kadang2 ita nih merantau jauh sgt sampai terlupa dr mana kita mula

aCe+ said...

nadhsamuel- u have a wondeful thought..to be honest, sometimes i do the same..as u can look, i look like a chinese dude..ya, im mixture..sumtimes, i do say dat im chinese instead of malay because the truth is i hated to be labeled as malay before because malay is so fucked up,twisted,back stabber, religion crusher n many more things that shouldnt be said..but, at one point, i do realize that i still doing the things that i hate malay done, so thats make me no differents from them.now, im proudly said when people ask me wether im chinese or malay, i said "I AM MALAY N IM PROUD TO BE ONE"..because it is truth, our race is twisted but this is who we are and no matter where i go, this is who im gonna be..thats r the reason why i create a principles of myself (which is hated by some of my dudes)

"ENGLISH IS MY PASSION,MALAY IS MY LIFE"

Blog Archive